Pittige online marketing bij
Van Beekum Specerijen

Een kruiden groothandel met meer dan 100 jaar historie combineren met een webshop bleek een succesvolle formule. De ondernemersfamilie Van Beekhuizen heeft een mooie online positie met een merk in smaakmakers dat ieder jaar blijft groeien.

Met maar liefst 4 opeenvolgende FD Gazellen awards is Van Beekum Specerijen één van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland.

Zowel offline als online zet het bedrijf grote stappen: private label kruidenmixen, samenwerkingen met influencers en een jarenlange succesvolle samenwerking met Fosby. Al met al een flinke (kruiden)mix aan kanalen! Dit allemaal terwijl we zo’n 5 jaar geleden zijn begonnen met een eenvoudig verrijkte feed en campagnes in Google Ads Search en Shopping.

Ergün (Fosby) en Chris (Van Beekum Specerijen)

Uitbreiding van assortiment en webshop

Chris van Beekhuizen is één van de eigenaren van het familiebedrijf in Harderwijk. Vanuit zijn eigen opleiding heeft hij het hele online stuk van de kruiden en specerijen groothandel opgezet. Dit doet hij samen met zijn vader Edwin van Beekhuizen en broer Arne van Beekhuizen.

Begin 2016 was het speelveld nog redelijk overzichtelijk met een aantal concurrenten in de online kruidenmarkt. De posities waren met het advertentiebudget en de organische resultaten nog goed vast te houden tegen een gezonde kosten opbrengsten verhouding.

Dat jaar werd ook de complete webshop vernieuwd en werkten vader en zoons Van Beekhuizen verder aan de uitbreiding van het assortiment. Met kwalitatieve losse kruiden, kruidenmixen, sauzen, marinades en alles om worst te maken is het een webshop van formaat geworden. Fosby en Van Beekum Specerijen komen met elkaar in contact en de rest is geschiedenis. Ieder jaar een omzetgroei door samenwerking van de digitale disciplines.

Search, shopping en Performance Max

De campagnes van Van Beekum konden in 2016 wel een automatiseringsslag gebruiken. Door alle verschillende campagnes te managen via Channable werd het voor deze groeiende webshop een stuk eenvoudiger om de advertenties blijvend te optimaliseren. De Google search advertenties en shopping advertenties worden inmiddels met Performance Max gemanaged.

YouTube advertising

Via YouTube worden video’s meer bekeken en komen hier ook mooie conversies uit. Zelfs een samenwerking met Eten met Nick zorgt voor betere branding en inkomsten via influencer marketing. Een groeiend kanaal waar we met slimme optimalisaties samen met de klant voor meer omzet zorgen.

Social media marketing​

De creativiteit bij Van Beekum Specerijen is oneindig. De broers van Beekhuizen figureren zelf als gezicht van het bedrijf. Het is belangrijk het familiebedrijf ook echt in de spotlight te zetten. Het organische bereik op social media was al groot, maar dit smaakte naar meer.

Daarom werden in 2019 de eerste ideeën bedacht voor sterke full-funnel campagnes met Facebook en Instagram in de hoofdrol. De perfecte plek om de verschillende doelgroepen van Van Beekum Specerijen te bereiken. Of het nou een gepassioneerde BBQ-held is, of iemand met focus op een gezonde leefstijl. Instagram is dé plek voor culinaire inspiratie.

Full-funnel social media marketing​

Over iedere plek in de online marketing funnel is goed nagedacht. In de see-fase sturen we op brand awareness en bereik door middel van een professionele bedrijfsvideo. In de think-fase focussen we op product consideration. We sturen in de advertenties op sessieduur en trekken de doelgroep door naar de do-fase. Deze full-funnel campagnes leiden vaker tot herhaalaankopen! Deze klant heeft met hun producten veel te maken met seasonality. Het veelzijdige aanbod aan producten uit eigen mengerij is uniek én een verrijking van iedere keuken. Door in de juiste maanden in te spelen op speculaaskruiden, de week zonder vlees of het barbecue-assortiment kunnen we hoge ogen gooien met dit prachtige assortiment.

Onze social media expert:

Margriet

“Doordat Van Beekum Specerijen echt de tijd neemt om beelden aan te leveren, werken de campagnes als een speer. Met de toevoeging van TikTok bereikt Van Beekum een steeds breder publiek. Dat zorgt voor meer conversies maar ook betere organische resultaten.”

On-page en off-page SEO

In het begin van de samenwerking hebben we voor een content impuls gezorgd. Met ruim 50 categorieteksten en 500 productteksten is de website voorzien van de originele content die de hoogwaardige kruiden en specerijen verdienen. Belangrijk met de huidige Google updates.

Later in de samenwerking is het deel zoekmachine optimalisatie enorm uitgebreid. De drie pijlers: techniek, content en autoriteit worden optimaal benut. De url-structuur wordt goed in de gaten gehouden en alle belangrijke pagina’s blijven door Google geïndexeerd. Met slimme contentstrategieën en aanvullende linkbuilding blijft Van Beekum organisch doorgroeien en ranken zij goed op belangrijke zoekwoorden.

Onze SEO-expert:

Dianne

“Door goed samen te werken met Van Beekum, schrijven zij nu zelf blogs met nummer #1 posities in Google. Bij deze klant kunnen we naast technisch ook super creatief bezig zijn met SEO. Samen werken aan branding en performance!”

Op naar meer groei in de toekomst. De webshop wordt groter en de online marketing kanalen worden beter benut. Maar de gouden samenwerking tussen klant en onze marketeers is echt het recept voor de groei van dit familiebedrijf!

De samenwerking tussen Van Beekum Specerijen en Fosby

“Achteraf had onze samenwerking eigenlijk eerder moeten beginnen. Want sinds we onze samenwerking met Fosby zijn aangegaan is onze groei in stroomversnelling gegaan. We krijgen de mogelijkheid om klein te beginnen maar boekte direct resultaat. Het fijne aan onze samenwerking is dat Fosby ons erg betrekt bij de werkzaamheden. Dat is voor ons een fijne manier van samenwerken, zo blijven wij zelf op de hoogte van de nieuwste technieken en betrokken bij onze marketingactiviteiten.

Samen zijn we verschillende fases doorgegaan. Van werk uit handen nemen omdat we zelf te druk waren met het inpakken van de orders tot het samenwerken met ons team dat inmiddels bestaat uit 12 vaste medewerkers waarvan sommige betrokken zijn bij de marketingactiviteiten.

De online e-commerce markt ontwikkeld snel en wordt steeds uitdagender maar dankzij de expertise van de medewerkers van Fosby zijn wij ervan overtuigd dat we alle kansen gaan benutten.”

– Chris van Beekhuizen,
Mede-eigenaar bij Van Beekum Specerijen

Neem nu contact op!

Wil je jouw online marketing uitbesteden? Neem contact op voor een vrijblijvende audit: +31 318 – 49 53 67