Server Side Tracking via Google Tag Manager

Online privacy wordt voor klanten steeds belangrijker. Met de verdwijnende cookies, de groeiende interesse naar webbrowsers met een intelligent tracking prevention (ITP) en adblockers worden metingen incompleet. Gevolg hiervan is dat metingen gaan afwijken en jij dus niet meer goed de data van jouw klanten kan aflezen. Dankzij Server Side Tracking heb je zelf meer controle over je data.

Server Side Tracking uitbesteden bij Fosby?

Jaar ervaring
0 +
Ads budget pm beheren
0 m+
Recordbrekers
0 +
Emerce Beste Digital Agency
Top 0

Wat is Server Side Tracking?

Server Side Tracking is een methode waarbij trackingcodes en scripts op de server van een website worden uitgevoerd in plaats van op de browsers van de gebruikers. Dit heeft verschillende voordelen ten opzichte van de traditionele client-side tracking, waaronder betrouwbaardere gegevens, verhoogde databeveiliging en flexibele en schaalbare tracking.

Wat is het verschil tussen client-side en Server Side Tracking?

Bij traditionele client-side tracking worden de trackingcodes en scripts rechtstreeks op jouw website geplaatst en uitgevoerd op de browsers van de gebruikers. Dit kan echter enkele nadelen hebben, zoals vertragingen in de laadtijd van de website, onnauwkeurige gegevens als gevolg van adblockers of cookie-instellingen van gebruikers en beveiligingsrisico’s zoals gegevensinbreuken.
 
Server Side Tracking, daarentegen, verplaatst het trackingproces naar de serverkant in plaats van de clientkant. Dit betekent dat de trackingcodes en scripts worden uitgevoerd op de server van je website in plaats van op de browsers van de gebruikers.
 
Fosby-103
Fosby-64

Waarom is Server Side Tracking belangrijk?

Voor e-commerce websites is Server Side Tracking vooral belangrijk omdat het kan leiden tot betere conversiepercentages en meer inzicht in het gedrag van gebruikers op de website. Door trackingcodes en scripts op de server uit te voeren, wordt de laadtijd van de website verbeterd, wat kan leiden tot een betere gebruikerservaring en hogere conversiepercentages. Bovendien kunnen e-commerce websites met behulp van Server Side Tracking meer gedetailleerde gegevens verzamelen over het gedrag van gebruikers, zoals welke producten ze bekijken, hoe lang ze op een pagina blijven en welke acties ze ondernemen voordat ze een aankoop doen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om de website te optimaliseren en de gebruikerservaring te verbeteren.

Fosby-23
fosby-48

Extra mogelijkheden van SST

Binnen de wereld van data en webanalytics zijn er eindeloze mogelijkheden. Daarom vertellen we graag meer over eerdere SST-implementaties om een idee te schetsen.

Besparen op bestaande klanten

Je hebt bijvoorbeeld een grote klantengroep die met enige regelmaat besteld op de website. Bij een analyse van SEA campagnes blijkt dat veel advertentiebudget naar bestaande klanten gaat die op de merknaam zoeken. Terwijl je met de SEO resultaten ook bovenaan staat. Om te zorgen dat deze loyale klanten zoveel mogelijk uit de campagnes gefilterd worden hebben we een server side setup ingericht.

Bij deze setup wordt bij elk websitebezoek in de database gezocht of de gebruiker al klant is. Indien de gebruiker al klant is, wordt dit door de server naar Google Ads gepusht. Hier wordt de gebruiker in de “bestaande klanten” doelgroep toegevoegd. Deze staat vervolgens uitgesloten van de campagnes op merknaam.

Dit levert uiteindelijk een besparing in advertentiekosten op bij bestaande klanten.

Custom dashboarding

Een veel gebruikte functie bij Server Side Tracking is het ontwerpen van aangepast dashboards. Omdat alle data beschikbaar is op de server, zijn we niet beperkt tot de mogelijkheden van Google Analytics. Zo kunnen we hier zelf data koppelen, combineren en analyseren op basis van eigen wensen.

Neem als voorbeeld een website die leads verzameld. Het bedrijf wilt inzichtelijk maken uit welke campagnes de leads komen die uiteindelijk tot een verkoop overgaan. Hierbij slaan we op het moment dat er een lead binnenkomt in de database (server) op waar deze vandaan komt en wat het lead ID is.

Op het moment dat de lead overgaat tot een verkoop wordt er vanuit het CRM naar de server verstuurt dat de lead ID een aankoop is geworden en wat de waarde daarvan is. Dit is allemaal inzichtelijk gemaakt in een marketing dashboard.

Wil jij ook veilig behoud van je website? Wij helpen je graag!

Onze SST-specialist Patrick:

Data verrijken met Server Side Tracking

“Met Server Side Tracking kunnen we data aanpassen en verrijken voordat we deze naar Google Analytics of andere platformen sturen. Op basis van back-end data kunnen we nieuwe statistieken en/of dimensies meesturen. Denk hierbij aan of een gebruiker een bestaande klant is, of de Lifetime Value van een gebruiker.”

Wil jij Server Side Tracking nu instellen?

Ben jij overtuigd van de voordelen van Server Side Tracking voor jouw website? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken. Onze data specialisten staan klaar om dit voor jouw website of webshop in te stellen.

Optimaliseer jouw website met Server Side Tracking

Van Beekum Specerijen

SEA, SEO, Social media marketing

Vrijbuiter

SEA, SEO, Social media marketing, Strategisch advies

Club Pellikaan

SEA, SEO, Social media marketing,  E-mail marketing

Kamera Express

SEA, SEO, CRO, Social Media, Affiliate Marketing, Strategisch advies

Neem nu contact op!

Wil je jouw online marketing uitbesteden? Neem contact op voor een vrijblijvende audit: +31 318 – 49 53 67