Skip to content

Tuincentrum

De domeinnaam tuincentrum.nl is natuurlijk prachtig in een branche met veel concurrenten. De ambitie van Tuincentrum.nl is dan ook om de grootste online planten leverancier te worden. De webshop waar je de mooiste buitenplanten en kamerplanten in huis kunt halen.

De focus is 100% online, Tuincentrum.nl heeft geen fysieke winkel. Fosby beheert voor Tuincentrum.nl alle paid campagnes bij zoekmachines en op social media kanalen. Daarnaast verzorgen we ook alle e-mailmarketing activiteiten.

Hoe we het hebben aangepakt

De kennismaking

Fosby is met Tuincentrum.nl in contact gekomen tijdens een event dat Fosby in samenwerking met Google organiseerde in 2017. Het thema “hoe laat ik mijn webshop groeien” sloeg aan en al snel zaten we in Bunnik aan tafel om een mogelijke samenwerking te bespreken. Tuincentrum.nl zocht naar oplossingen om de online propositie verder uit te bouwen. Het inspireren en converteren van de “mensen met groene vingers” staat centraal. Het klikte zo goed dat we elkaar na afloop van de meeting meteen de hand konden schudden om de samenwerking te bekrachtigen.

Email-marketing: creativiteit en resultaat komen samen

De online marketingmix werd in 2019 verder uitgebreid met e-mail marketing. Hierbij stond creativiteit centraal. Dus geen nieuwsbrief met alleen maar producten en aanbiedingen, maar juist ook content over bijvoorbeeld het verzorgen van planten. Uiteraard kijken we ook goed naar de data om te sturen op performance. Door structureel te meten wat de impact van de verschillende nieuwsbrieven is, leren we steeds meer over de verschillende doelgroepen. Deze informatie gebruiken we vervolgens weer bij andere online marketingactiviteiten voor Tuincentrum.

Samen voor goud

In de jaren dat we samenwerken met Tuincentrum is de groei jaarlijks positief. In 2020 is de groei zelfs met 65% toegenomen. Een fantastisch jaar waarin goed zichtbaar is hoe groot de potentie van tuincentrum.nl is. Planten zijn populair. De concurrentie is groot in deze business, maar de groei zet nog steeds goed door.

De impact van seasonality

Door het grote aanbod van Tuincentrum.nl is het aantal campagnes, dat tegelijkertijd actief is, enorm. En vooral in het hoogseizoen is het een grote uitdaging om de tientallen verschillende campagnes managen. De Google ads, Bing Advertising ads, affiliate en display campagnes zijn in meerdere groepen ingedeeld zodat deze beter te beheren zijn.

Als toevoeging krijgen alle campagnes parameters mee, die we inzichtelijk maken met een slim Google Data Studio dashboard. Zo heeft Tuincentrum realtime inzicht in de data van deze campagnes.

Vooral in het hoogseizoen is het van belang om op dagbasis de resultaten inzichtelijk te hebben. We hebben ook op dagbasis inzicht in de kosten dankzij de tool funnel.io. Deze tool haalt dagelijks alle kosten op bij alle kanalen en geeft deze weer in Google Analytics. Dat stelt ons in staat om snel bij te sturen en de kosten-opbrengst verhouding te managen.

Wat onze specialist Michel zegt:

“Tuincentrum groeit enorm. Met een uitbreiding naar België en Duitsland zal het bedrijf alleen maar groter worden. Een heel mooi account waar we 50+ campagnes draaien. Door de fijne samenwerking met Tuincentrum is er ook veel ruimte om mee te denken over nieuwe kansen.”

De samenwerking tussen Tuincentrum en Fosby

“Met vier Fosby marketeers gaan we iedere dag de uitdaging aan om meer transacties voor de webshop te realiseren. We hebben regelmatig meetings en bijna dagelijks contact per telefoon. We zien voldoende uitdagingen in deze concurrerende markt. We hebben al vanaf de start een hele fijne samenwerking. Tuincentrum geeft ons veel ruimte om mee te denken en alle marketingactiviteiten optimaal in te zetten.”

– Steven, Online Marketeer bij Fosby

Wil je weten of wij meer uit jouw online marketing kunnen halen? Neem contact op voor advies!

Laat jouw website of webshop beter presteren!

Ontdek de kansen en groeimogelijkheden voor de toekomst

Website of webshop beter laten presteren?

Ontdek de kansen en groeimogelijkheden