Kamera Express

Wat begon als een aantal uur consultancy op de lopende Google Shopping campagnes, is uiteindelijk uitgegroeid tot een intensieve samenwerking tussen Kamera Express en Fosby. Met een team van 8 specialisten draagt Fosby dagelijks bij aan de internationale groeiambitie van Kamera Express.

In 1995 begint het avontuur, Kamera Express wordt officieel als onderneming ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Oprichter Peter Merceij werkte daarvoor al meer dan 20 jaar in verschillende fotowinkels. Als rasechte Rotterdammer lonkt het ondernemerschap.

Een kleine garagebox in Capelle aan den IJssel wordt omgetoverd tot winkel. Het zal uitgroeien tot dé plek voor fotografieliefhebbers. In 1999 is de lancering van kamera-express.nl een feit. Het assortiment blijft groeien en de website wordt in 2003 uitgebreid tot echte, functionele webshop.

Inmiddels telt Kamera Express 13 winkels in Nederland en heeft het ook vestigingen in België, Duitsland en Luxemburg. Van compacte Citystores, ruime Superstores tot ware XL-belevingswinkels. In de Twinkle 100 staat Kamera Express op plek 12.

Kamera-Express-winkel

Hoe het begon

Google Shopping naar the next level

Al tijdens de eerste kennismaking werd het ons duidelijk dat de ambities van Kamera Express groot waren. Met een heldere visie en strategie en een duidelijk doel voor ogen.

In eerste instantie mochten we meekijken met de Shopping campagne en hier ons licht over laten schijnen. Al snel zagen we een groot aantal verbeterpunten die ook direct een positieve impact hadden op de performance van de Shopping campagnes. En vanaf dat moment ging het snel. 

Een mooi jaar

We mochten deelnemen aan de jaarlijkse pitch en op oudjaarsdag kwam het verlossende woord; we gaan het komende jaar samenwerken. We maakten een roadmap voor het komende jaar, stelden een team samen en we konden meteen op 1 januari aan de slag. De vaart erin. 

Dynamiek en hectiek

Het leuke aan werken voor een snel groeiende klant is dat het heel veel dynamiek en hectiek oplevert. Door verschillende overnames, het openen van nieuwe winkels en het omarmen van nieuwe technieken of systemen is geen week hetzelfde. 

Intensieve samenwerking

Wat we zowel bij Fosby als bij Kamera Express belangrijk vinden is dat we goed begrijpen hoe de business werkt. Transparantie is dan heel belangrijk en gelukkig zitten we op dat punt op hetzelfde level.

Een ander belangrijk onderdeel is commitment. Zo bezoekt het Fosby team verschillende fysieke winkels van Kamera Express om van verkopers in de winkel te leren waarom product A meer gevraagd wordt dan product B. Of waar een prijsverschil vandaan komt. Welke vragen worden door klanten in de winkel gesteld? Of gebruikt een amateur fotograaf andere woorden of termen dan een professionele fotograaf? Alles gericht op het beter laten presteren van alle verschillende campagnes. 

Kamera-Express-shop
Kamera-Express-voorraad

Een data-driven aanpak

Alle werkzaamheden doen we inmiddels zoveel mogelijk data-driven. Dankzij de stappen die zijn gezet op het gebied van Business Intelligence en ook Marketing Intelligence kunnen we gezamenlijk veel beter de koers bepalen. Het ROPO effect hebben we steeds beter in beeld, we hebben elk uur inzicht in marketingkosten en opbrengst en we kunnen steeds beter forecasten.

Onze social specialist:

Jordi

“Als je werkt voor Kamera Express is geen dag hetzelfde. Het kan soms hectisch zijn, maar het geeft ook heel veel plezier. Vooral in het toewerken naar de piekmomenten in een jaar, zoals Black Friday.”

Kamera Express over de samenwerking

“Fosby is al 6 jaar verantwoordelijk voor alle betaalde kanalen die wij inzetten. Wat voor ons belangrijk is, is dat een agency commitment toont, mee kan bewegen tijdens hectische periodes en de targets haalt. Dit alles vinden we terug bij Fosby.”

Erwin Rombouts,

E-commerce Manager Kamera Express

Neem nu contact op!

Wil je jouw online marketing uitbesteden? Neem contact op voor een vrijblijvende audit: +31 318 – 49 53 67