Skip to content

Vrijbuiter

Vrijbuiter is dé start van jouw avontuur. Wat je ook nodig hebt bij de voorbereiding van een vakantie, bij Vrijbuiter ben je altijd aan het juiste adres. Al sinds 1985 helpt Vrijbuiter je aan de mooiste spullen om meer van het buitenleven te genieten en avonturen te beleven. Met wie je ook gaat, wat je budget ook is. Of je nu gaat kamperen, gaat hiken of drie weken gaat survivallen in Brazilië… Óf een weekendje naar Helsinki boekt of nog even gaat suppen na je werk; avontuur is overal.

Vrijbuiter heeft drie fysieke winkels. Je vindt de Vrijbuiter Megastores in Gouda, Roermond en Zaandam. Daarnaast wordt het outdoor en vakantie assortiment ook in de webshop aangeboden. Middels een omnichannel strategie laten we gezamenlijk het merk Vrijbuiter groeien: iedereen moet namelijk een perfecte vakantie in de natuur kunnen ervaren!

Wat onze specialist Rion zegt:

“We hebben wekelijks een meeting met Vrijbuiter, hierdoor blijft iedereen goed op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen online en in de winkels. Het is ook erg leuk en efficiënt dat we één keer in de drie weken een samenwerkdag hebben. Dan werkt het Vrijbuiter team bij Fosby op kantoor, of andersom. Je merkt dat je dan meer kunt kortsluiten, dan kun je gelijk belangrijke knopen doorhakken!”

Rion Overdijk

Onze online aanpak

De kennismaking

Vrijbuiter en Fosby werken inmiddels 5 jaar samen. Bij de start van de samenwerking lag de focus op paid advertising. Naast een nieuwe inrichting van de Google Shopping campagnes hebben we vooral ook veel aandacht gegeven aan de kwaliteit van de productfeed. Dit zorgde ervoor dat het aansluiten van nieuwe advertising kanalen, zoals bijvoorbeeld Criteo, veel makkelijker verliep en deze kanalen ook direct goed gingen presteren. Uiteraard hielp een state-of-the-art inrichting van Channable ook mee bij het managen van alle paid kanalen. Doordat we continu blijven werken aan de kwaliteit van de productfeed zien we dat de relevantie van alle campagnes steeds beter wordt. 

Omnichannel en data driven

Voor een groot merk als Vrijbuiter is het belangrijk, maar ook uitdagend, om alle offline en online data bij elkaar te brengen. Na verschillende tests ten aanzien van het effect van online marketing op winkelbezoek, wees de data al snel uit dat er een duidelijke relatie tussen (lokaal) marketingbudget en winkelbezoek is.

Fosby helpt om Vrijbuiter hier steeds meer diepgaand inzicht in te geven en koppelt de resultaten van de winkels aan de data van de webshop. Niet alleen omzet, maar ook bijvoorbeeld het aantal winkelbezoeken en het aantal transacties in de fysieke winkels. Dit geeft voor iedereen een goed inzicht in de performance (ROAS) van alle paid kanalen en stelt ons in staat om waar nodig tijdig bij te sturen.

We gebruiken een omnichannel ERS, een duidelijk rapportcijfer voor alle online marketing activiteiten. De kosten van alle paid kanalen worden met behulp van de tool Funnel dagelijks in Google Analytics inzichtelijk. In overzichtelijke dashboards zijn alle online marketing kanalen ook afzonderlijk te zien. 

We stemmen alle marketingkanalen op elkaar af, zodat de klant de juiste Vrijbuiter-beleving blijft zien. We zien real-time wat de performance is, zowel op product- als op op productgroepniveau.

Geoptimaliseerde lokale campagnes

De vindbaarheid van de drie winkels is dus van groot belang. Voor deze winkels zijn verschillende lokale campagnes actief, zowel met behulp van Google Ads, Google Mijn Bedrijf als van sociale kanalen. Van alle lokale campagnes zien we hoeveel bezoeken aan de winkels het heeft opgeleverd.

Social media advertising

Op dit moment adverteren we op Facebook en Instagram. De Meta campagnes presteren erg goed dankzij het hoogwaardige beeldmateriaal van Vrijbuiter. We zien dat we veel mensen kunnen inspireren met dit beeldmateriaal. De doelgroepen die we bereiken zien we in een later stadium aankopen doen. Het blijft uitdagend om hier het juiste attributiemodel voor toe te passen, maar we worden elke dag een stukje slimmer!

De samenwerking tussen Vrijbuiter en Fosby

”Fosby is onze digitale partner sinds 2018 op het gebied van online marketing. De samenwerking met Fosby is fijn, open en eerlijk. Fosby begrijpt onze uitdagingen, stelt KPI’s en neemt ons mee met de stappen die wij moeten maken als omnichannel retailer. Door de vertrouwensband die door de jaren heen is ontstaan, is de samenwerking sterk geworden. Bij elkaar komen is een begin, bij elkaar blijven is vooruitgang, met elkaar samenwerken is succes. Samen zijn wij een goed team!”
– Maarten Cavé, Marketing Manager bij Vrijbuiter

Wil jij jouw bedrijf ook laten groeien met een omnichannel marketing strategie?

Laat jouw website of webshop beter presteren!

Ontdek de kansen en groeimogelijkheden voor de toekomst

Website of webshop beter laten presteren?

Ontdek de kansen en groeimogelijkheden