
Facebook een prachtig kanaal om naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Heb je nog nooit geadverteerd op Facebook, of heb je het wel eens gedaan, maar zou je betere resultaten willen bereiken? Met deze tips gaat het jou lukken om een succesvolle Facebookadvertentie te maken. Zelfs als je een complete beginner bent én met een klein budget!
1. Breng je doelgroep in kaart
Voordat je start met het maken van een Facebook advertentie is het belangrijk dat je precies weet wie je wilt bereiken. Anders loop je het risico dat er budget wordt uitgegeven zonder dat dit ook maar enig resultaat oplevert. Hoe je je doelgroep goed in kaart kunt brengen? Gebruik hiervoor de Facebook Audience Insights tool.
2. Bepaal ‘audiences’ waarmee je aan de slag gaat
Dit kun je doen op basis van merken, bekende personen, publicaties, winkels, boeken, software, equipment en locaties. Ook dit doe je weer in de Audience Insights tool.
3. Installeer een Facebook pixel
Om alle data te kunnen ontvangen van uit je campagne is het noodzakelijk dat er een Facebook pixel wordt geïnstalleerd. Ook maakt een Facebook pixel het mogelijk om gebruik te maken van onder andere retargeting. Door middel van retargeting kan je de bezoekers die jouw website hebben bezocht, opnieuw benaderen met een specifieke banner of advertentie op Facebook. Kortom: een tweede kans! Het duurt even voordat de pixel alle informatie doorkrijgt die je nodig hebt, dus doe dit op tijd! Heb je meerdere websites? Plaats dan voor iedere website een nieuwe pixel.
4. Zorg dat je salesproces klopt
Voor een succesvolle campagne is het noodzakelijk dat je funnel in de basis goed is. Facebook advertenties werken alleen als je salesproces ook goed werkt. Zorg er dus voor dat dit staat!
5. Bepaal je doelstellingen
Bij het starten van een nieuwe campagne moet er een advertentiedoelstelling gekozen worden: bekendheid, overweging en conversies. Deze drie algemene doelstellingen bestaan vervolgens weer uit een aantal subdoelstellingen waar je uit kunt kiezen.
Start je (eerste) campagne
Is al het bovenstaande gelukt? Dan is het tijd om je eerste campagne op te gaan zetten! Start met één campagne, die je vervolgens onderverdeelt in vijf ads-sets. Iedere ad-set heeft een ander audience. Per ads-set maak je drie advertenties waarbij je voor alle drie een andere afbeelding gebruikt. De tekst mag bij alle drie de advertenties hetzelfde zijn.
Nog één tip: let op de afmetingen van de foto’s. Deze moeten 1200 x 628 pixels zijn.
Training adverteren op Facebook
Met meer dan 800 miljoen gebruikers die dagelijks inloggen, is Facebook een heel effectief marketingmiddel voor ondernemers en marketeers. Via Facebook bereik je makkelijk je doelgroep en verhoog je je naamsbekendheid, betrokkenheid en conversies. In onze training ‘Adverteren op Facebook’ leer je in 1 middag adverteren als een pro. Deze praktische en complete training geeft antwoord op al je vragen. Of je nou voor een kleine of grote organisatie werkt; na deze training weet je precies wat je moet doen om meer bereik, interactie, klikken, leads en/of sales te genereren.
Recent Posts