Wat verandert door Google Analytics 4?
Vanaf 1 juli 2023 verzamelt Universal Analytics geen gegevens meer en moet je je webprestaties bijhouden in Google Analytics 4 (GA4). Dit is een grote update vanuit Google. Om jou wegwijs te maken in het nieuwe programma hebben we de belangrijkste updates op een rijtje gezet.
GA4: Event-driven gegevens verzamelen
De meest ingrijpende verandering van GA4 is dat de tool data gaat verzamelen op basis van gebruikers events. Wanneer een bezoeker door een pagina scrolt, wordt dit gemeten als event.
In hoofdlijnen betekent het dat je met Google Analytics 4 veel meer en beter inzicht kan krijgen in het gedrag van specifieke groepen webgebruikers.

GA4 vs. Universal Analytics
Wat zijn de verschillen tussen GA4 en oude versie van Google Analytics? Hieronder noemen wij de drie belangrijkste verschillen:
Gegevens verzamelen
GA4 verzamelt gegevens op basis van events. Universal Analytics doet dat op basis van sessies en paginaweergaven. Elk event (zoals een klik op een video), wordt gemeten via parameters.
Betere privacy
Met Google Analytics 4 ben je minder afhankelijk van marketing cookies en kun je makkelijker voldoen aan de AVG-wet en toenemende behoefte aan privacy van jouw webgebruikers.
Nieuwe interface
Van de 150 rapporten in Universal Analytics gaan we terug naar 30 overzichtelijke rapporten in GA4. Het bouncepercentage verdwijnt en in GA4 wordt het juiste betrokkenheidspercentage gemeten.

De voordelen van GA4
- Een bezoeker op jouw website blijft de controle houden over het delen van zijn/haar gegevens
- Je zet makkelijker retargeting campagnes op doordat groepen gepersonaliseerde ervaringen kunnen meekrijgen.
- Met het nieuwe machine learning zie je makkelijker trends in je data maar ook uitzonderlijke prestaties
- Meet sessies van gebruikers op zowel mobiel als desktop
Wat onze Google specialist Feliks zegt:
“Met Google Analytics 4 verandert er veel aan hoe wij prestaties meten. Het event-driven model zorgt ervoor dat er meer focus komt te liggen op het vergaren van kwalitatieve gegevens. Met cross-device tracking kunnen we de customer journey veel beter in kaart brengen dan met Universal Analytics.”


Vragen over Google Analytics 4
Om jouw marketingdata succesvol over te laten gaan op GA4, is het handig om bewust te zijn van een aantal praktische zaken:
Ja, Google Analytics 4 werkt goed samen met Google Data Studio. Alleen is de manier van gegevens verzamelen heel anders dan bij Universal Analytics. Daarom moeten bestaande dashboards wel opnieuw gemaakt worden. Dat is niet eenvoudig over te zetten.
Vanaf 1 juli 2023 zal jouw Universal Analytics property geen gegevens meer verzamelen. Je kan er deze data nog wel blijven bekijken om eventueel oudere gegevens te analyseren of terug te halen.
Nee, het is helaas niet mogelijk om de gegevens van Universal Analytics over te zetten naar GA4. Om die reden is het belangrijk om snel in actie te komen en je GA4 property aan te maken.
Zo heb je in 2023 alvast een jaar aan gegevens verzameld en kun je makkelijker vergelijkingen maken.
GA4 is heel anders ingesteld dan Universal Analytics. Houd rekening met de volgende zaken:
- Verschillende rapportages zijn in GA4 niet meer beschikbaar.
- Het implementatieproces van tags is ook anders. Neem de tijd om dit goed uit te zoeken.
Wil je zeker weten dat de migratie naar GA4 moeiteloos verloopt? Laat onze experts jouw GA4 properties instellen!
Meer informatie over GA4?
GA4 brengt dus best veel ingrijpende veranderingen met zich mee. Boek nu een training over GA4 om al jouw kennis bij te spijkeren. Zo kun je meteen aan de slag!
Wil je de overstap naar Google Analytics 4 liever uitbesteden? Dat begrijpen we. Onze webanalytics experts zorgen dat al jouw metingen zorgvuldig worden ingesteld.

Wil jij GA4 laten instellen voor jouw website? Neem contact op met Eric om een afspraak te maken!