
Mobiel is het internet
Mobiel is niet langer een hulpstuk van het internet dat je alleen gebruikt terwijl je staat te wachten op de trein of als je geen pc voor je hebt. Een pc kan je namelijk niet lopend of staand gebruiken. Ook niet op elke locatie, want je bent beperkt tot een WiFi-verbinding. Het is dus niet mobiel dat beperkt is, maar juist de pc.
Daarom wordt mobiel de enige manier waarop mensen het internet gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan sociale media (Facebook en LinkedIn), bankzaken (ING en Twype), online boodschappen bestellen (Albert Heijn app en Picnic), eten bestellen (Thuisbezorgd en Foodora) of andere producten(Bol.com app). Zodra de app goed genoeg werkt op mobiel, gebruikt de consument alleen de app nog.
Mobiele video is aandacht
Met apps zoals YouTube, Instagram, Vine en Snapchat bekijken we fors meer video’s op smartphone. In 2015 spendeerden we 68 procent van onze mobiele data aan het bekijken van video’s. Met de groei van mobile video, groeit ook mobiele video advertising.
Video advertenties zijn vaak effectiever dan statische banners. Zo blijkt bijvoorbeeld dat mobiele advertenties met video meer app downloads genereren dan standaard banners. Allereerst zijn ze minder saai, daarnaast kan een adverteerder zijn merkverhaal beter neerzetten. Ook gebruikers weten na afloop van de video precies wat ze moeten doen als ze meer informatie willen, namelijk klikken.
m-commerce
Vanaf 2016 zal de invloed van mobiele apparaten zich uitstrekken over het hele aankoopproces van een consument. Het begint met het zoeken van informatie over het product, reviews lezen, prijzen checken en dit jaar sluiten we het proces steeds vaker af met een aankoop via smartphone.
Uit de Mobile Payments index van Adyen blijkt dat al in het eerste kwartaal van 2015 het aantal betalingen via smartphone in Nederland steeg van 16,3 procent naar 18,9 procent. Adyen verwacht dat in het Verenigd Koninkrijk het percentage mobiele transacties media 2016 al boven de 50 procent komt. Hoewel Nederland nog achter loopt, is de verwachting dat mobiel betalen een flinke inhaalslag maakt in 2016. Uit gegevens van Adyen blijkt namelijk dat Nederlanders de voorkeur te geven aan de smartphone om online te betalen.
Een verklaring hiervoor is dat de gebruikservaring van apps inmiddels zo goed is dat de koopervaring op mobiel niet meer onder doet voor die op desktop. Door bijvoorbeeld de integratie van mobiel bankieren in verschillende apps is betalen op mobiel nu eenvoudiger dan op desktop.
Bron: Emerce